|
|
| آبنوسی، نریمان ( ملیت: ایرانی قرن: 14 ) یكى از صنعتگران هنرمند كشور، نریمان آبنوسى است كه در سال 1302 در شهرستان ساوه متولد شد. وى از سن 8 سالگى به موسیقى روى آورد و به آن علاقهاى وافر پیدا نمود. پس از چندى اقدام به ساختن سازى محلى به نام «چگور» كرد، این ساز 9 سیمه مىباشد و داراى صدایى خوش است. نریمان آبنوسى از آنجا كه به ایران و ایرانى عشق مىورزید براى زنده كردن هنر و صنعت ایران، در سال 1328 اولین ساز «عود» را كه همان «بربط» ساز ایران باستان است ساخت و به قدرى آن را خوب و خوش صدا از كار درآورد كه شهرت آن از مرزهاى كشور گذشت و به سراسر شیخنشینهاى خلیجفارس و از آنجا به عراق، لبنان، سوریه و مصر كشیده شد از جمله یكى از استادان «عود» نواز مصر از طرف محمد عبدالوهاب نزد وى مىآید عود را مىبیند و بسیار مورد توجه او واقع مىگردد. از این زمان به بعد نریمان ایرانى این ساز ایرانى را براى كشورهاى عربى مىسازد تا جلوهگر موسیقى آنها شود ولى متأسفانه در اركسترهاى ایرانى از آن یا استفاده نمىشد یا اگر هم مىشد كمتر میدانى به نوازندهى آن مىدادند. نریمان آبنوسى، علاوه بر ساختن «عود»، «سهتار» و «سنتور» نیز مىساخته والحق هم خوب از عهدهى كار برمىآمده ولى عود كار دست وى چیز دیگرى بوده. وى مدتى بنابه دعوت وزارت فرهنگ و هنر وقت به آن اداره رفت و در كارگاه آنجا مشغول كار شد ولى بنابر اختلافى كه با رؤساى آنجا پیدا نمود از این وزارتخانه قهر كرد و دیگر به آنجا نرفت و تا پایان عمر در كارگاه خصوصى خود مشغول فعالیت بود، نریمان سازهاى خود را بیشتر از چوبهاى افرا و گردو مىساخت و خشك كردن چوب طرز مخصوص خود او بود. نریمان در ساختن «عود»، استاد یحیاى دوران خود بود و بهترین و زیباترین «عود»ها را ساخت. «سهتار»ها «چگور»ها و «تنبور»هاى وى نیز بسیار مشهور و كمیاب مىباشد. مرحوم نریمان سازهاى دیگرى چون «تار»، «قانون» و «سنتور» نیز مىساخت و در درزگیرى و وصل قطعات ساز بخصوص «عود» از استادان بىنظیر بود، روانش شاد، از وى، دو پسر و سه دختر به جاى مانده كه همگى ایشان هنرمند مىباشند، آمو آبنوسى در رشته پیانو از انگلستان فارغالتحصیل گردیده، دختران هم با پیانو و نواختن آن آشنایى كامل دارند و پسر بزرگ وى، ساهاك آبنوسى است كه با نواختن تمام سازها آشنایى دارد و بخصوص یكى از «عود»نوازان خوب به شمار مىآید ولى بیشتر فعالیت وى در ساختن ساز در كارگاه پدر صرف مىشود. |
| برگرفته از کتاب: مردان موسیقی سنتی و نوین ایران (جلد دوم) | |
http://www.rasekhoon.net/mashahir/Show-116430.aspx
نظرات