فرانسيسکو فرانکو

در بامداد روز 20 نوامبر سال 1975 ميلادي ژنرال فرانسيسکو فرانکو باهامونده ، ديکتاتور اسپانيا پس از يک ماه مبارزه با مرگ در سن 82 سالگي درگذشت. با مرگ ژنرال فرانکو ، اسپانيا پس از 36 سال از حکومت ديکتاتوري آزاد شد.
در روز 28 مارس سال 1939 ميلادي ، نيروهاي ژنرال فرانکو پس از اشغال بخش اعظم خاک اسپانيا پيروزمندانه وارد شهر مادريد شدند و جنگ 3 ساله داخلي خونين اسپانيا خاتمه يافت.
ژنرال فرانسيسکو فرانکو باهامونده رهبر نيروهاي ملي گرايان فاشيست پس از 3 سال جنگ داخلي که به مرگ بيش از 500 هزار نفر و تبعيد 500 هزار نفر ديگر انجاميد ، جمهوري خواهان را شکست داد و قدرت را در اسپانيا به دست گرفت.
ژنرال فرانکو 46 ساله پس از اين پيروزي يک حکومت ديکتاتوري مشابه رژيم فاشيستي موسوليني، ديکتاتور ايتاليا را در اسپانيا مستقر کرد.
با آغاز جنگ جهاني دوم ، فرانکو با اين که در جريان جنگ داخلي کمک فراواني به ويژه نظامي را از هيتلر ، صدراعظم آلمان نازي دريافت کرده بود اما اعلام بي طرفي کرد و محتاطانه خود را از عواقب جنگ دور کرد.
در عين حال ، فرانکو يک ضد کمونيست 2 آتشه بود. اعلام بي طرفي در جنگ جهاني دوم و ضد کمونيست بودن فرانکو موجب بقاي رژيم ديکتاتوري اش علي رغم انزواي جهاني شد.
فرانکو چند سال قبل از مرگ شاهزاده «خوان کارلوس دو بوربون» را به جانشيني خود انتخاب کرده بود تا بار ديگر حکومت سلطنتي در اسپانيا برقرار شود.
خوان کارلوس از روز 30 اکتبر سال 1975 ميلادي و در پي وخامت حال ژنرال فرانکو اداره امور کشور را در دست گرفت.
به اين ترتيب در ساعت 4 بامداد روز 20 نوامبر سال 1975 ميلادي ژنرال فرانسيسکو فرانکو باهامونده ، ديکتاتور مطلق العنان اسپانيا پس از نزديک به يک ماه دست و پنجه نرم کردن با مرگ در سن 82 سالگي درگذشت.
با مرگ ژنرال فرانکو 36 سال حکومت ديکتاتوري وحشتناک در اسپانيا خاتمه يافت.
شاهزاده خوان کارلوس پس از مرگ فرانکو پادشاه اسپانيا شد و توانست دموکراسي را در اين کشور برقرار کند و به انزواي اسپانيا در جهان پايان دهد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آتسز خوارزمشاه، علاء الدین، علاء الدوله، ابوالمظفر

دریچه ای به مکتب فلسفی اُرُدیسم فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی